Lagar & Regler

På den här sidan publiceras nyheter om lagar, regler samt information som berör våra fordon, trafikfrågor, utrustningar mm. Hör eller ser ni någon ny regel som inte är noterad här så skicka info till klubbens e-mail adress  info.mcvfalbygden@gmail.com så kommer det att publiceras.

Årssammanfattning MHRF 2017

Året som gått – en sammanfattning 2017 blev ett år med flera positiva besked till ägare av historiska fordon. Året lämnar också ett antal frågor öppna. De nya kontrollbesiktningsreglerna som publicerades i maj 2017 innebär ett nytt förtroende till ägarna av historiska fordon. Bil som är 50 år och äldre ska i fortsättningen inte in på periodisk kontrollbesiktning. Detta avser personbil, buss, lastbil, A- och EPA-traktor och släpvagnar till dem. För motorcyklar gäller 40 år och äldre. Varannan års kontrollbesiktning för de som är 30 år blir kvar. Reglerna träder i kraft i maj 2018. Tillsammans med *FIVAs juridiska kommitté och våra systerorganisationer har MHRF jobbat aktivt med frågan sedan 2009, både här hemma i Sverige liksom nere i Bryssel i dialog med våra svenska parlamentariker och deras kanslier. Kulturarvspropositionen antogs bara några dagar senare och riksdagen tillkännagav att man ställde sig bakom det kulturutskottets anfört om att regeringen skyndsamt bör ta fram lagstiftning till skydd för det rörliga kulturarvet. Bakom ligger ett femårigt arbete som genomförts av Transporthistoriskt Nätverk där MHRF ingår. Basen har varit Almedalsveckan, en gemensam arbetsgrupp och återkommande uppvaktningar och framställningar till regeringskansliet, utskottet, partierna och politikerna. Frågan om miljözoner för bilar under 3 500 kg har utretts av Transportstyrelsen på uppdrag av regeringskansliet. Transportstyrelsens förslag är att historiska fordon ska få framföras i miljözon 1 och 2. I zon 3 får dock endast el- och vätgasdrivna fordon framföras vilket innebär att endast historiska elfordon får framföras där. Dock kan kommunerna ge dispens i enskilda fall. Frågan bereds nu av regeringskansliet. Till Svenskt Motorhistoriskt Arkiv (SMA) inkom under året nya donationer av dokument, fotografier med flera föremål knutna till svensk fordonhistoria. Har du tips om, eller vill donera, material till arkivet? Hör av dig till MHRF! Allt material som donerats till SMA ska vara tillgängligt för givaren, för forskning och för motorhistorisk publicering. MHRF-försäkringen fortsätter att attrahera nya försäkringstagare. En ny produkt såg dagens ljus 2017, trafikförsäkring för upp till fem mopeder till ett pris. Merparten av försäkringstagarna valde under år 2017 att ansöka om försäkringen digitalt framför pappersansökan. Prova du också den smidigare digitala vägen till försäkring www.mhrf.se/forsakring   MHRF-försäkringen söker du precis som tidigare genom din MHRF-anslutna klubb. Till Myndigheten för yrkeshögskolan sändes även 2017 in en ansökan för att i Motala få starta en flerårig yrkeshögskoleutbildning ”Renoveringsspecialist historiska fordon” med riksintag. Målet är att utbildningen ska komma igång under 2018. En förutsättning är att myndigheten också ser behovet på arbetsmarknaden. MHRFs kansli och styrelse ser fram emot 2018 och önskar alla ett gott nytt motorhistoriskt år! Kanske möts vi på något alla de evenemang MHRF deltar i under kommande år? Under tiden kan du läsa om mer om vad som hänt – och vad som är på väg – på vår hemsida www.mhrf.se. Jan Tägt generalsekreterare MHRF * Läs mer om FIVA här: www.mhrf.se/fiva  

Nya regler för hjälmar

Så här ser märkningen ut på hjälmen

Från och med 2017-12-01 gäller följande

Transportstyrelsen har ändrat sina föreskrifter om skyddshjälm, vilket innebär nya krav på vilken hjälm som kan användas när man kör motorcykel, moped, terrängskoter utan karosseri eller traktor B utan karosseri. SIS-märkta skyddshjälmar är inte längre godkända medan E-märkta skyddshjälmar fortfarande uppfyller kraven. För moped och motorcykel står det ECE-22.05 (för 2005, eller det år som den efterhand uppgraderade normen började gälla). En populär hjälm som därmed i fortsättningen inte räknas som godkänd är Nolan N01.

Med de nya reglerna tillkommer nya undantag. Nytt är att CE-märkta hjälmar kan användas vid färd av olika typer av fordon.

– Undantagen är till för att underlätta för personer som i tjänsten behöver använda flera hjälmar som till exempel skyddshjälm vid färd med snöskoter eller terränghjuling och hjälm för skogsavverkning eller en klätterhjälm, säger Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen.

Personer som i sitt arbete ofta behöver stiga av eller på sitt fordon undantas i större utsträckning från kravet på skyddshjälm. Det öppnar för att flera olika typen av arbeten kan omfattas i undantaget, till exempel vid anläggningsarbete i parker.

De tidigare bestämmelserna var i vissa fall gamla och speglar inte dagens nivå av trafiksäkerhet i Sverige. Ändringen är också en anpassning till kommande EU-regler.

Ett tidigare undantag tas bort i de nya bestämmelserna. Det innebär att personer som tillhör The sikh community inte längre undantas från kravet på att använda skyddshjälm när man färdas med motorcykel, moped, terrängskoter utan karosseri eller traktor b utan karosseri.

Transportstyrelsens nya föreskrifter och allmänna råd om skyddshjälm träder ikraft de 1 december 2017. TSFS 2017:94

Detta är en skyddshjälm

En hjälm som är E-märkt om den ska användas när du kör motorcykel eller moped.
• Du som kör terränghjuling, snöskoter eller traktor b som inte har karosseri ska använda en E-märkt hjälm eller en hjälm som är CE-märkt och avsedd att användas med det aktuella fordonet.

Även det nya regelverket har dock sina brister då hjälmar är färskvara. De flesta experter hävdar att en hjälm inte bör vara äldre än fem år.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

03.04 | 10:22

Telefonnummer till Bengt Olof: 072-5021165.

...
29.03 | 22:28

Jeg har læst om jeres besøg hos Bengt Olof... Har ni kontakt info på honom?

synas.

B-O-Karlssons MC Museum Sandhem

"Fyndladan" i Museet.
2016-03-30.

Mars månads klubbaktivitet blev en resa till Sandhems MC Museum. Ett 40 tal besökare räknades in denna

...
01.02 | 17:06

Fick många FINA tips ! Bengt-Eric Andersson

...
17.10 | 14:17

Tack Dennis, kul att du tycker om sidan. Kanske ett medlemskap i MCV Falbygden skulle locka dig.

...
Du gillar den här sidan